El debat és a la xarxa

ALBA MÀLAGA HOMS

Els mass media a Twitter

Twitter és la nova revolució de la comunicació a la xarxa, i sembla que tothom en treu partit. Així que tant els mitjans de comunicació tradicionals, com els online, també s’han apuntat al carro del Twitter. Però s’hi han adaptat tots de manera correcta? Podríem dir que, gràcies als qui n’han captat l’essència, som davant d’una nova forma d’actualitzar notícies?

El fenomen ha estat semblant (guardant les distàncies) al sorgiment de les versions digitals de molts diaris en paper. En els inicis, els continguts penjats al web eren exactament els mateixos que portava la versió publicada aquell dia. Mica en mica les coses van canviar, i les notícies online van adoptar les seves pròpies característiques, i adaptant-se als nous avantatges que presentava Internet, beneficiant-se sobretot de la ràpida actualització que permetia la xarxa, i del debat posterior que en podien fer els usuaris.

A l’hora de passar-se a Twitter veiem un cas semblant. Alguns diaris es limitaven (i es limiten encara) a penjar al ‘What’s happening?’ del Twitter el titular de les seves notícies seguit de l’enllaç que ens redireccionava a la seva pàgina web on apareixia redactada la notícia. Però Twitter no és un enllaç només, Twitter és informació en només 140 caràcters. A hores d’ara sembla que molts ja han captat l’essència twitteriana: informació, actualitzada a l’instant, en només dues línies de text, i que genera debat de manera immediata.

D’aquesta manera, els mitjans de comunicació permeten una dinàmica a la xarxa social de discussió, debat i intercanvi de crítiques entre els usuaris, a través d’un mateix hashtag (etiqueta) i sobre un mateix tema. El receptor deixa de ser passiu, per convertir-se (ara del tot) en receptor actiu. I diem que ara ho són del tot perquè fins al moment (abans de Twitter i d’altres xarxes socials), la interactivitat del receptor amb els mitjans de comunicació es basava amb la gairebé única possibilitat que aquest tenia de comentar amb missatges les notícies que creia interessants dels diaris en versió digital. Ara la interactivitat és total (o almenys ens hi acostem).

@btvnoticies: informacions a l’instant

@btvnoticies és un dels grans exemples d’aquesta adaptació a Twitter. El perfil a Twitter de Barcelona Televisió (BTV) és un dels més coneguts de la comunitat catalana a la xarxa. Si fins al setembre de 2009 BTV disposava d’un web corporatiu amb televisió a la carta, a partir d’aleshores la televisió posava en marxa un nou portal informatiu (BTVnoticies per compartir informació amb el ciutadà, a més del seu perfil a Twitter. Des d’aleshores i de manera progressiva, @BTVnoticies comparteix i actualitza informacions durant tot el dia, a més d’informar sobre incidències referents a la mobilitat i el transport públic. @btvnoticies no enllaça un link a Twitter, sinó que actualitza informacions de 140 caràcters.

Generar debat i discussió dins a la comunitat és també un objectiu assolit amb èxit. Una bona mostra d’això va ser la nevada del passat mes de març a Catalunya. Fou @btvnoticies qui va iniciar el hashtag #neucat, amb el qual milers de catalans van publicar informacions referents a la nevada durant les 24 hores del dia (incidències de transport, situació de les carreteres, apagades de llum, fotografies instantànies dels carrers nevats de Barcelona…). A través de #neucat els ciutadans eren més ràpids que molts mitjans de comunicació a l’hora d’actualitzar infromacions, i eren on els periodistes no podien arribar. Tant és així que molts no van tardar a batejar la nevada del 8 de març com la primera nevada 2.0 de la història.

Seguint l’exemple d’alguns altres (com el programa radiofònic Vist i no vist , presentat per Valentí San Juan a Catalunya Ràdio els dies 2 i 5 d’abril, amb més de 3.000 missatges de ‘piuladors’ catalans), ahir a la nit BTV va viure un debat televisiu amb la participació dels ciutadans a través de Twitter. Els uns i els altres, presentat per Vanessa Petit, va tractar sobre la reforma de l’Avinguda Diagonal a Barcelona, comptant no només amb la veu de la comunitat política, sinó amb la implicació dels ciutadans usuaris de Twitter, que des de casa o des del seu dispositiu mòbil podien aportar informacions i comentaris sobre el tema a través del hashtag #debatdiagonal.

És aquesta l’autèntica interactivitat dels mitjans de comunicació? El que sabem del cert és que ens hi apropem cada vegada més, i que definitivament, el debat social passa per la xarxa.

Us deixem amb una entrevista que el portal Talkingabout.eu va fer a Rafel Lujan, coordinador de btvnoticies.cat.

Rafel Lujan from redall on Vimeo.

Anuncis

1 comentari

  1. Juny 7, 2010 a 9:55

    […] blog PeriodisTIC recull aquesta iniciativa, entre d’altres, sota el títol “El debat és a la xarxa“, d’Alba Màlaga Homs (UAB). L’autora apunta que des dels mitjans de comunicació […]


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: