L’Autònoma aposta per les TIC

ANDREU PRUNERA

L’OLogo OAIDficina de l’Autònoma Interactiva Docent és l’òrgan de la UAB responsable de coordinar, impulsar i desenvolupar l’aplicació de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els sistemes metodològics docents de la comunitat educativa de la UAB. (www.uab.es/oaid/).

Un dels serveis més estesos i amb més èxit que ofereix l’Oficina de l’Autònoma Interactiva, a banda del Campus Virtual, és l’oferiment d’un sistema de blocs. Des del web de l’OAID, podem trobar unes eines bàsiques per crear un bloc de forma ràpida i senzilla. Aquest servei és obert a tots els membres de la comunitat universitària, tant pel que fa a alumnes com a professorat i membres del Personal d’Administració i Serveis (PAS).

Francesca Galera, coordinadora tècnica de l’Oaid, explica que el servei de blocs “ha tingut un èxit notable” i assegura que s’ha convertit en una eina no només d’oci sinó també amb “un recurs més per fer docència”. I és que el fenomen dels blocs es troba en ple auge, també a les aules de la UAB, on cada cop és menys estrany que els alumnes hagin de crear un bloc i fer una sèrie d’actualitzacions avaluables per tal de superar alguna assignatura o curs de formació complementària.

Llista

Rànquing de blocs més visitats i més actius

Tot i així, la Francesca Galera reconeix que el principal inconvenient del servei és que necessita sempre d’una identificació per NIU (Número d’Identificació Universitari) per tal de poder administrar el bloc. Per tant, a aquell qui surt de la comunitat universitària de la UAB ja no li és possible seguir gestionant un bloc de la UAB, i s’ha de conformar amb la lectura i la participació mitjançant comentaris, que sí que són completament obertes independentment de la universitat.

A més, el servei de blocs UAB també inclou una blocosfera de la que formen part tots els blocs que s’hagin creat seguint l’oferta de l’Autònoma. En aquesta blocosfera hi podem trobar dues llistes: una amb els blocs més actius de la comunitat virtual de l’Autònoma i l’altre amb els darrers blocs que hagin estat actualitzats. A més, també és possible accedir a un complet llistat de blocs on hi ha catalogats tots els blocs de la comunitat (actualment 670) ordenats alfabèticament segons el títol de cadascun.

La idea de crear una comunitat virtual de blocs a l’Autònoma, segons explica la tècnica d’Oaid Francesca Galera, sorgeix entre els anys 2006 i 2007 a causa de l’auge del fenomen web 2.0. Així, doncs, va ser l’equip polític de la UAB des del rectorat encapçalat llavors per Lluís Ferrer, qui va posar sobre la taula la proposta d’una xarxa de blocs disponible per tots els membres de la comunitat universitària. La proposta va arribar a l’Oaid, des d’on es van “estudiar les diferents eines i es va acabar per optar per WordPress”, assenyala Galera.

La versió que es va instal·lar va ser l’anomenada WordPress Mu, una variant del servei WordPress que presenta una gran simplicitat, tant pel que fa a la complexitat de les eines com a la varietat de recursos que ofereix. Segons la tècnica Francesca Galera, això és deu a que des de l’Oaid s’ha apostat per la “simplicitat i la funcionalitat” a favor de poder oferir un servei que estigui a l’abast de tothom sense que sigui necessari tenir uns grans coneixements sobre l’edició de blocs. Tot i això, la Francesca Galera reconeix que darrerament aquest suport ha quedat una mica obsolet i hi ha intencions d’actualitzar-la en els propers cursos acadèmics. Cal dir, també, que el suport WordPress Mu és una eina de lliure accés i, per tant, d’ús gratuït. “La UAB aposta pel programari lliure, no per no pagar una llicència sinó perquè la idea de la universitat és apostar per les eines de lliure ús”, matisa Galera.

Per tal de comprovar les possibilitat que oferia l’eina de la UAB, he volgut crear un bloc dins la comunitat virtual estudiada: POSANT EL NAS. En primer lloc, vull destacar els elements positius que m’he trobat com a blocaire de la UAB. Segons el meu punt de vista, la possibilitat de gestionar diferents pàgines dins el mateix bloc, cosa que afavoreix separar les actualitzacions del bloc d’altres tipus d’informació com pot ser la que fa referència a la persona de l’autor i fer-ho per mitjà d’un sistema clar de pestanyes. A Posantelnas podem veure com sobre la imatge de capçalera, veiem que hi ha una pestanya que hi diu Sobre mi on hi he redactat una breu presentació. Un altre dels punts a favor seria l’enllaç permanent que tenen tots els blocs de la comunitat UAB i que porta directament a la pàgina de la blocosfersa de l’Autònoma i, per últim, també crec que caldria destacar la rapidesa i la senzillesa amb la que es pot obrir i gestionar un bloc mitjançant aquesta eina.

D’altra banda, però, també he pogut detectar fortes mancances en aquest sistema. D’entrada, cal dir que la senzillesa amb la que està pensat el servei molts cops limita les seves possibilitats i coses tant elementals com poder penjar una imatge en una de les columnes d’eines és impossible. L’oferta en el disseny dels blocs és molt limitada i et pot portar a haver d’escollir presentacions poc útils (com la de dos columnes d’eines i widgets en el cas de Posantelnas). També trobo a faltar que s’hagi prescindit d’aquella eina de WordPress que ofereix informació sobre la vida del bloc (amb el nombre de visites, la procedència de les visites, el temps d’estada, etc.).

UABtube – Videos UAB

Uabtube

.

Un altre servei de l’Oaid és l’anomenat UABtube, una plataforma que permet pel qual el professorat i el PAS poden penjar treballs acadèmics en suport vídeo a la xarxa de manera que aquests puguin ser vistos per tothom.  Aquest servei va néixer, com els blocs, a partir d’una decisió de l’equip de govern de la UAB i és gestionat per la comissió de comunicació i promoció, que s’encarrega de la imatge institucional de l’Autònoma.  Per a poder penjar un treball acadèmic en suport vídeo cal que els autors d’aquest (professorat i/o PAS) es posin amb contacte amb l’àrea de comunicació i promoció del rectorat i, si aquesta en dóna el vist i plau, des de l’Oaid procediran a penjar el treball a Internet. D’aquesta manera, des del rectorat poden assegurar-se que ningú penja lliurement qualsevol contingut que no tingui a veure amb l’activitat acadèmica de la universitat.  Tot i això, aquest servei es troba en un estat de problemes tècnics que fan que no estiguin visibles tots els suports que hi hauria d’haver. A més, la tècnica d’Oaid Francesca Galera, reconeix que el principal trava d’aquest servei és que “no hi ha prou entrades d’usuaris” i aquesta falta d’actualització fa que sigui un portal amb poca activitat.  Una tecnologia paral·lela és el lloc web de Vídeos UAB que, a diferència de UABtube, es caracteritza per oferir només vídeos que tractin sobre la imatge corporativa de la universitat i no sobre l’activitat acadèmica. Així, la seva funció no es relaciona amb la docència sinó amb la publicitat de la imatge de la UAB. La tècnica Francesca Galera, tot i que desconeix el per què de la exclusió dels estudiants dins aquestes dos suports, assegura que són serveis “que s’han de limitar una mica perquè hi ha uns requisits temàtics i també un espai limitat, que fa que no es pugui permetre que es dispari l’ús d’aquestes tecnologies”.

Aules Moodle

Aules Moodle

.

El servei d’Aules Moodle consisteix en un sistema paral·lel al clàssic Campus Virtual. Es tracta d’una eina que també serveix per fer docència en xarxa. La diferència és que el Campus Virtual s’ha confeccionat des de l’Oficina de l’Autònoma Interactiva i Docent i les Aules Moodle són un programa aliè que la UAB ha adquirit i també oferta com a opció al seu personal docent.

Aules Moodle presenta una estructura similar al Campus Virtual de la UAB: compta amb un fòrum obert a tots els integrants de l’assignatura o activitat acadèmica en concret, possibilita que el professor ofereixi un material docent als alumnes, es pot establir un contacte, etc. Per fer-la servir cal que el personal docent interessat s’adreci a Oaid i, un cop realitzades les operacions informàtiques, en el mateix llistat d’assignatures que Campus Virtual quan ens identifiquem, veurem també les que fem mitjançant Aules Moodle.

El software Aules Moodle també és un programari obert, com el sistema de WordPress Mu, en el qual només s’hi fan les mínimes modificacions perquè tingui la imatge de la UAB. “Intentem oferir una versió estàndard en la majoria dels programaris ja que volem que tothom s’hi pugui adaptar bé i causar els mínims problemes possibles”, assegura la coordinadora tècnica d’Oaid, Francesca Galera.

Wikis

Wikis

.

Una wiki és una pàgina oberta a la edició d’un grup de usuaris. La UAB ofereix la possibilitat d’obrir aquest tipus de pàgines a PAS i professorat perquè serveixi com a complement de l’activitat docent.  Així, mitjançant les wikis de la UAB, un professor pot obrir una wiki en la que puguin participar els seus alumnes en una matèria determinada. Per defecte, tots els NIUs que formin part d’aquella wiki podran llegir i editar els continguts d’aquesta mentre que el professor també tindrà la funció de ser el moderador i l’administrador i tindrà coneixement de quin usuari fa cada modificació.  A més, el sistema de wikis es desenvolupa en pàgines ramificades; això vol dir que, de d’una pàgina mare, se’n deriven altres de subordinades (que poden tenir diferents continguts) i l’administrador (el professor) pot gestionar quins usuaris (NIUs, alumnes) tenen permís per a gestionar i editar cadascuna d’aquestes pàgines. Els membres de fora de la comunitat universitària solament podran llegir els continguts de la wiki, mai editar-los.  Es tracta d’una eina que pot ser de gran utilitat en aquelles assignatures o activitats que requereixin un treball en equip especial. La tècnica Francesca Galera assegura que “les wikis són una eina de futur ja que amb l’aplicació l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) una de les bases és el saber treballar en equip i eines com aquesta el poden afavorir i potenciar”

OpenCourseWare

OCW

.

Abanderant el pensament de que el coneixement és universal i que, per tant, ha d’estar a l’abast de tothom, l’Autònoma ofereix, per últim, un servei d’OpenCourseWare. “Es tracta d’una mena de consorci internacional en el qual hi participen diverses universitats del món i en el qual el personal docent i investigador pot penjar els seus treballs perquè siguin d’accés lliure a tothom” explica Francesca Galera.

A pesar de que pot semblar una bona eina per la difusió i la posada en comú del coneixement, Galera assegura que es tracta d’un mitjà que té molt pocs usuaris. Segons la tècnica, això pot ser causa, d’una banda, dels drets d’autor, que els professors poden infringir sense ser-ne conscients al penar algun material a la ret i, de l’altra, la falta de voluntat de compartir el coneixement propi amb altres membres de la comunitat acadèmica.

Segons Francesca Galera, perquè aquest servei pogués funcionar amb fluïdesa, caldria que la UAB donés facilitats sobre la possibilitat de penjar coneixements i materials a la ret i informés sobre els drets d’autor.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: